Sireh junjung : Adat dijunjung penyeri majlis

Dalam adat istiadat melayu, sireh junjung selalu menjadi kemestian dalam senarai barang-barang hantaran untuk majlis perkahwinan.Sireh junjung diumpamakan ‘penghulu’ hantaran…perlu mengetuai rombongan pembawa barang-barang hantaran. Jadi menjadi lazimnya, ia digubah tinggi … menjunjung adat dan resam ..:)

Kini,meskipun sireh junjung masih menjadi keutamaan, namun masyarakat kita mula mencari kelainan dalam cara menhias dan menggubah sireh junjung..malah ada yang memilih untuk menggunakan sireh plastik menggantikan daun sireh asli.

Shajaratul Design telah diberi peluang oleh Majalah NONA  untuk menghasilkan contoh gubahan hantaran sireh junjung eksklusif untuk 2012. Terima kasih di atas peluang yang diberi…dan di sini saya kongsikan gambar gubahan yg telah disiarkan dalam NONA ( edisi perkahwinan April 2012 ).

 

 

 

 

Dan di bawah saya sertakan koleksi-koleksi gubahan sireh junjung dari Shajaratul Design.

Untuk tempahan dan pertanyaan boleh call/email saya. Terima kasih

Shaja

 

Share

One thought on “Sireh junjung : Adat dijunjung penyeri majlis

  1. Assalam.. Shaja, amat berminat dengan hasil gubahan sirih junjung Shaja. semuanya cantik2. saya bercadang ingin menempah sirih junjung. boleh berikan quotation utk gubahan spt gambar2 berikut:-
    – sireh2
    – 15188047
    – 16432209
    – sireh2b
    – diyana_sireh

    tqvm

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*